Nuffnang

Sunday, February 5, 2012

Cempedak Goreng Crispy


                               

Jom layan menu simple ini. Bangun aje tadi pagi, saya teringat cempedak yang jiran saya
bagi. Hehe. Saya kopek siap dan simpan di dalam peti ais semalam. Orang rumah saya pesan,
suruh buatkan cempedak goreng, gituu.

Teringat resepi dari blog Ayin yang sudah saya print dan tersimpan di celah -  celah majalah
lama saya. Hmm, kita pun godeg - godeglah di dapur. Saya puas hati dengan adunan tepung
ini, memang rangup!! Sila mencubanya baru tahu kesedapannya! Hehe.

Bahan - bahannya :
180 gram tepung gandum
2o gram tepung ubi
20 gram tepung castad - nak bagi warna cantik pada adunan
1 tsp baking powder - saya tak letak, saya masukkan sikit garam
1 sudu makan minyak sayur
1/2 biji telur
300 gram air sejuk
Pisang atau isi cempedak

Cara : Di dalam mangkuk, campurkan semua bahan - bahan di atas kecuali cempedak, ya.
Whiskkan menjadi adunan yang lincin dan lembut. Celupkan cempedak ataupun pisang ke
dalam adunan tepung dan goreng sehingga keperangan.
        

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi