Nuffnang

Monday, November 19, 2012

Bakso Kojek



Pagi semuaa. Hari nak kongsikan resepi yang saya dah cuba, petang kemarin. Senang
dan mudah sahaja. Kebetulan saya memang ada simpan tepung sagu dan ikan tenggiri.
Resepi saya tengok di dalam majalah resepi yang saya beli di Bandung dulu. Hari ini
baru sempat mencuba setelah sekian lamanya tersimpan di dalam almari buku!!
Saya ajak sekali anak - anak untuk menggentel bakso kojek ni, buat bulat - bulat sapa
pun boleh, kan?? Hehe. Saya lebihkan isi ikan dan kurangkan tepung sagu nak bagi sedap
dan tak nak terlalu liat nantinya. Jom intai apa bahan - bahannya!

Bahan Bakso Kojek :
150 gram tepung sagu
40 ml air
150 gram daging ikan tenggiri - haluskan
Sedikit daun sup - cincang kasar
1/2 sudu teh garam
1/2 sudu teh serbuk stok ayam

Bahan Sambal :
100 gram kacang tanah goreng - kisar kasar
2 camca besar cili  kisar
1 sudu besar cili sos
3 ulas bawamg merah - kisar
1 sudu teh gula pasir
Air secukupnya
Gula merah secukupnya
Garam secukup rasa

Cara Membuat :
Bakso Kojek , kacau tepung sagu, air, daging ikan, daun sup dan garam sehingga kalis. Bulatkan sesuai selera lalu rebus di dalam air memdidih sehingga terapung. ketepikan. Sambal tumiskan bawang merah sehingga naik bau, masukkan cili kisar dan sos. Masukkan gula dan garam. Sesuaikan rasa. Masak sehingga pecah minyak. Sajikan dengan bakso kojek.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi