Nuffnang

Sunday, November 11, 2012

Bronies Putu Ayu



Hari ni memang saya tak pergi mana, memang tak ada plan apaa. Jadi aktiviti saya adalah melepak sahaja di dapur! Hehe. Kan elok tuu boleh menghasilkan hidangan yang sedap untuk keluarga di rumah. Melayan kerenah anak bungsu saya yang teringin makan kuih - muih, jadi saya buatkan something special untuknya hari ini. Cewahh. Menu kudapan hari ini adalah Bronies Putu Ayu resepi dari Ibu Fatmah memang menarik perhatian ramai orang, termasuk saya memang ingin mencuba selera yang berbeza! Wah, ternyata memang enak dan juga lembut! Saya tengok si bungsuku melahap sampai tak ingat nak simpan untuk kakaknya. Hehe.

Bahan - Bahan A :
4 biji telur
150 gram gula kastor
1 sudu teh ovelete
1/2 sudu teh garam

Bahan - Bahan B :
100 gram tepung gandum
25 gram serbuk koko
1/2 sudu teh baking powder

Bahan - Bahan C : 
100 gram margerin
60 gram dark cooking coklat
1 sudu teh paste coklat
Note : bahan di atas di cairkan menggunakan api kecil sehingga semuanya tercampur sebati.

Bahan - Bahan D 
Kelapa parut secukupnyan
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh tepung gandum


Cara Membuat :
Siapkan acuan putu ayu, sapu nipis dengan minyak sayur. Ketepikan sekejap. Kacau rata bahan D, kukus sehingga panas. Isikan masing - masing ke dalam acuan tekankan sehingga padat. Pukul bahan A sehingga naik gebu dan pekat, masukkan bahan B,kacau hingga semuanya sebati. Masukkan bahan C kacau hingga semuanya sekata. Tuang adunan ke dalam acuan putu ayu tadi. Kukus sehingga 15 minit atau sehingga masak. Jangan lupa
utk memanaskan periuk kukus terlebih dahulu,ya!


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi