Nuffnang

Monday, November 12, 2012

Serabai Pandan Mini



Tadi pagi saya dapat rezeki, tok yang duduk sebelah rumah bagi saya durian! Lumayan dapat dua biji. Hehe, suka sangat. Apalagi si bungsuku tak boleh nampak durian trus aje nak makan. Aitt, jangan saya cakap! Baik hari ini kita buat serabai cicah ngan kuah durian nak, kan?? Dia bersetuju dan membantu saya trus ke dapur. Inilah sarapan dan juga makan tengah hari kami. Hehe. Thanks untuk dapur Rina, ya!

Bahan - Bahanya :
150 gram tepung gandum
2 sudu makan gula halus
1/2 sudu teh instan yis
1 sudu teh baking powder
200 ml santan - saya letak susu cair
Sedikit garam
1 biji telur
1/2 sudu teh pasta pandan

Cara Membuat :
Campurkan tepung, yis, baking dan gula. Kacau rata. Masukkan telur kacau lagi. Masukkan
santan sedikit demi sedikit sehingga menjadi adunan yang lincin dan tidak berketul. Masukkan
pasta pandan. Perapkan 30 menit.

Sapu acuan serabai dengan sedikit minyak kemudian masukkan adunan serabai 1 sudu sayur.
Masak dengan api kecil, tunggu sehingga serabai nampak berlubang bolehlah di tutup 
sekejap. Tunggu sehingga masak.


Resepi Serawa Durian
350 ml santan
Gula merah + gula putih secukupnya
1/2 sudu teh garam
100 gram isi durian
2 helai daun pandan - simpulkan

Cara Membuat :
Rebus santan, gula, daun pandan, dan garam sehingga semuanya sebati. Tapiskan.
Setelah di tapis masukkan isi durian. Rebus lagi sehingga mendidih, siap di sajikan bersama
serabai pandan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi