Nuffnang

Monday, December 3, 2012

Air Soya Aneka Perisa


Adui penatnya hari ini. Penat mengemas rumah setiap harinya. Cuci pinggalah, mop lantailah.
Tadi saya ada singgah Tesco dan ternampak kacang soya organik dan terus beli.
Lama tak minum air soya kalau belipun sekali - sekala sahaja, saya lebih suka membuat sendiri
baru terjamin tak ada benda asing seperti pengawet yang di masukkan ke dalam air minuman
ini! Buatpun mudah jaa, kan? Hanya perlu rendan kacang soya semalam dan terus kisar ...Jom
ke dapur membuat homemade kacang soya bersama saya! Saya buat tiga perisa yang berbeza
untuk menambat selera anak - anak saya di rumah.

Bahan - Bahannya :
500 gram kacang soya
2 liter air
1/2 kg gula pasir
1 sudu teh esen strawbery
1/2 sudu teh pewarna merah
2 sudu teh serbuk teh hijau
1/2 sudu teh pewarna hijau

Cara Membuat :
Cuci bersih kacang soya lalu toskan. Rendamkan kacang soya dengan 1000 ml air mendidih.
Simpan semalam lalu cuci bersih dan toskan.
Kisarkan kacang soya dengan sebahagian air sehingga halus. Perah dengan menggunakan kain
yang bersih. Ulang proses ini sehingga kacang soya habis.

Kemudian masukkan air kacang soya tadi ke dalam periuk. Masukkan gula secukup rasa. Masak
air kacang soya sehingga mendidih. Bahagikan tiga bahagian. Masukkan perisa kegemaran.
Masak lagi sehingga mendidih dengan api kecil. Hidangkan.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi