Nuffnang

Friday, December 21, 2012

Soft Bread



Salam dan selamat petang semua. Masih ada yang selongkar dan cari resepi? Nah harini saya nak kongsi satu lagi basic membuat roti manis, resepini saya ikut dari NCC cuma saya kurangkan penggunaan telur dari empat biji ke dua biji memang lembut dan boleh di bentuk berbagai cara! Biasanya saya letak inti harini cuma tabur dengan cheddar cheese dan gula pasir. Ini pun dah cukup sedap bagi saya. Kuar saja roti ni dari oven si adik dah menunggu sambil penggang pinggan nak dua biji katanya!!



Soft Bread
500 gram tepung roti protein tinggi
100 gram gula
100 gram mentega
11 gram ragi instant
1/2 sudu teh bread improver
4 biji kuning telur - saya guna 2 biji saja
200 ml air sejuk
1/2 sudu teh garam

Cara membuat :
Campur semua bahan kering, kecuali garam kacau rata. Masukkan air sedikit demi sedikit. Masukan telur uli sehingga adunann rata. Masukkan mentega dan garam. Uli lagi sehingga menajdi adunan yang kalis elastik. Diamkan 30 menit. Adunan siap di bentuk dan dipelbagaikan ikut selera dan citarasa masing - masing. Kalau saya, adunan di timbang seberat 40 gram dan masukkan di dalam kertas paper cup tebal. Tunggu hingga adunan kembang taburkan dengan chedar cheese dan gula pasir. Bakar pada suhu 160 C sehingga masak.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi