Nuffnang

Friday, April 12, 2013

Kek batik Lapis


Kek yang penuh rasa coklat!! Saya buat kek ni untuk jamu kawan - kawan anak saya yang datang
rumah hari tu. Resepi saya ikut di sini. Thanks Hana.
Saya buat di dalam loyang saiz 7 inci kejap saja dah lincin, saya suka tengok layernya yang
berlapis - lapis! Untuk mendapatkan potongan yang betul - betuk kemas simpan kek batik marie ni
semalam di dalam peti ais ya dan potong dengan pisau yang tajam.

Kek Batik Lapis
250g@satu peket biskut merie
200g@satu peket milo
397g @ 1 tin susu pekat - hana buh 3/4tin
5 biji telur
1sk esen vanilla
150g butter @ 2/3 cawan
2 sudu besar serbuk koko
1sk nescaffe - optional
2 sudu besar air panas - optional (utk kek yg agak moist)

Cara Membuat :
Sediakan loyang 7 inci yang di alas dengan kertas minyak bawah dan juga kelilingnya. Pastikan kertas minyak melebihi paras loyang. Ketepikan.

Satukan semua bahan kecuali butter dan kacau sebentar. Masukkan ke dalam kuali. Buka api kecil untuk mengelakkan hangit bahagian bawah. Kacau sehingga semua bahan sebati. Kemudian masukkan butter dan kacau lagi sampai pekat dan kasar berbintil-bintil. Matikan api.
Cedokkan satu senduk adunan ke dalam loyang dan ratakan. Susun biskut di atasnya. Ulang proses melapis sehingga habis.

Lapisan yang terakhir tekan sedikit lebihan kertas minyak tadi supaya permukaan rata dan tutup. Dan biarkan sejuk beberapa jam di dalam peti ais. Keluarkan,  potong. Hidangkan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Kongsi Resepi